shopify analytics ecommerce

Fagotriet.nl

Stacks Image 1

Marianne Prommel

Marianne Prommel werd geboren in een muzikaal gezin in Purmerend, Ze studeerde fagot bij Ronald Karten (Koninklijk Concertgebouw Orkest) en vervolgde haar studie aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam en het Conservatorium van Utrecht bij John Mostard. (Rotterdams Philharmonisch Orkest).
Behalve dat ze actief was in diverse kamermuziek gezelschappen speelde ze achtereenvolgens in het Radio Symfonie Orkest (Hilversum) en het Nederlands Balletorkest. Sinds 1992 is Marianne lid van het Rotterdams Philharmonisch Orkest.

Bartók - Concert voor Orkest - 'Giuoco delle coppie' (Rotterdams Philharmonisch Orkest)
00:00
/
00:00
00:00
/
00:00
2e - fagot solo uit Béla Bartók's Concert voor Orkest: Finale presto. (Rotterdams Philharmonisch Orkest
Als student speelde Marianne in het Nationaal Jeugd Orkest en in the International Orchestral Academy of the Schleswig-Holstein Musik Festival, onder leiding van de Amerikaanse dirigent Leonard Bernstein.
00:00
00:00
Stacks Image 2179
“Als 2e fagottist heb je een heel speciale rol binnen het orkest. In de meeste gevallen speelt de 2e fagot de basnoot in een akkoord, bijvoorbeeld in een pianissimo slot-akkoord van een symfonie. In zo’n geval is het extreem belangrijk om volledige controle te hebben over intonatie, dynamiek en kleur, zeker als je moet werken met veeleisende dirigenten als Valeri Gergiev en Yannick Nezet-Seguin. De andere houtblazers zijn totaal afhankelijk van en moeten volledig kunnen vertrouwen op de basnoten van de 2e fagot. Een donker, stabiel en rijk geluid dat goed mengt met de klank van de andere houtblazers kan enorm helpen. Met het model M1a dat Hans voor me maakte kan ik dit doel bereiken. Het is een gemodificeerd Rieger 1a model (M1a, Mariannes 1a) dat de contouren van het Rieger voorbeeld volgt maar met een paar significante wijzigingen. Het resultaat is een riet dat die warme donkere en gemakkelijk te controleren toon levert die ik nodig heb. Hans selecteert de beste materialen voor mijn rieten zodat ze perfect aansluiten bij mijn instrument.
Een ander voordeel: Ik speel ieder programma op nieuwe rieten, zolang als ik de was doe… Was er een betere reden voor een huwelijk?